Descoperă Mazda MX-30!

Ghid de instalare a stațiilor de încărcare la domiciliu

În tendința globală de electrificare a automobilelor, șoferii din România se lovesc de o necunoscută: unde încarcă vehiculul electric? Infrastructura de stații de încărcare publice a început să prindă contur, iar pin-urile de pe hărțile virtuale ne indică unde anume de-a lungul traseului nostru le putem găsi. La nivel național există în prezent aproximativ 300 de stații, cu o medie de trei puncte de încărcare, putând fi alimentate simultan 900 de mașini electrice. Alternativa? Să ne instalăm propria stație de încărcare la domiciliu!

Ce trebuie să știi înainte să demarezi procedurile, de ce ai nevoie și ce să ai în vedere, îți spunem pe larg în articolul următor.

Avantajele electrificării automobilelor

De ce industria auto își canalizează resursele asupra electrificării modelelor? Avantajele conducerii unui vehicul electric sunt atât financiare, cât și practice:

  • beneficiezi de o subvenție generoasă din partea statului – conform noilor plafoane ale Programului Rabla PLUS, îți poți achiziționa un automobil full electric cu un discount de 45.000 de lei.
  • contribuția la un mediu înconjurător mai curat – oferă o performanță mai bună și asigură eliminarea totală a emisiilor. În plus, poate consuma energie electrică din surse regenerabile, cum ar fi energia eoliană și solară.
  • costuri de întreținere mai mici – un motor electric nu utilizează componente care se consumă în timpul folosirii, și nici lichide care necesită înlocuire. Prin sistemele de recuperare a energiei în timpul decelerării se reduce și uzura plăcuțelor de frână.
  • mai puțină poluare fonică în oraș – vehiculele electrice sunt silențioase și se adaptează perfect mediului urban. Bateria se încarcă la frânare, iar traficul din orașe ne dă mereu ocazia să încetinim.
  • impozit 0 și gratuitate în anumite parcări din marile orașe.

Mazda MX-30, modelul nostru full electric, funcționează cu o baterie litiu-ion. Spre deosebire de alte tipuri de baterii, aceasta are o densitate energetică ridicată, oferind performanțe bune, autonomie mai mare, accelerație rapidă și un timp de încărcare mai mic. De asemenea, durata de viață este mai lungă și costurile de comercializare sunt rezonabile, existând perspectiva de a fi reduse în următorii ani.

Încărcarea la domiciliu, eficientă și la îndemână

Avantajul încărcării la domiciliu? Eficientizarea costurilor și a timpului de așteptare. Îți poți conecta vehiculul la priză pe durata nopții, iar dimineața te va aștepta pregătit pentru o nouă zi de călătorii.

Dacă te întrebi ce variantă de încărcare este mai potrivită pentru tine, răspunsul variază în funcție de spațiul disponibil pe care îl ai, de stilul tău de condus și de frecvența cu care va fi nevoie să încarci automobilul.

Posibilități și tipuri de încărcare:

  • Priza de uz casnic – cea mai simplă soluție de încărcare. Necesită un cablu cu mufă specială pentru automobil, care vine în dotare la achiziționarea acestuia.
    Putere disponibilă: 2,3 kW/h
    Durata de încărcare: 10-15 ore
  • Stație de încărcare cu curent alternativ (AC) monofazat – cea mai fiabilă, recomandată mai ales pentru stațiile instalate acasă sau la locul de muncă. Acestea dispun de protecție, pot fi conectate între ele și/sau la Internet. În plus, îți permit contorizarea energiei consumate și restricționarea accesului la ele.
    Putere disponibilă: 3,7-7,4 kW/h
    Durata de încărcare: 3-8 ore
  • Stație de încărcare cu curent alternativ (AC) trifazat – aceleași caracteristici ca la stația anterioară.
    Putere disponibilă: 11-22 kW/h
    Durata de încărcare: 1,5-3 ore
  • Stație de încărcare cu curent continuu (DC) – tipul de stație folosit pentru încărcările rapide, amplasate preponderent în benzinării sau pe autostradă. Solicită cel mai mult bateriile automobilelor.
    Putere disponibilă: 50-120 kW/h
    Durata de încărcare: 30 min. – 1 oră

*

Stația de încărcare la domiciliu: scurt ghid de instalare

Sfatul nostru înainte de a demara procedurile de instalare a stației de încărcare chiar la tine acasă este să te documentezi foarte bine. Dacă locuiești la casă, informează-te despre tipul de branșament care alimentează locuința și care este puterea maximă ce poate fi absorbită din rețea. Poți afla aceste informații din Avizul tehnic de racordare sau din Certificatul de racordare.

Dacă locuiești la bloc, ai două posibilități prin care poți instala o stație de încărcare:

  • în cazul în care deții un loc de parcare, poți solicita un branșament electric de la distribuitorul local;
  • te poți adresa asociației de proprietari, solicitând instalarea a 1-2 stații de încărcare, în funcție de numărul posesorilor de vehicule electrice, costurile fiind împărțite între aceștia. Însă trebuie să ai în vedere faptul că asociația trebuie să aibă statut juridic.

Pentru ambele situații va fi necesară obținerea unei Autorizații de construire a stației de încărcare.

Noi îți venim în ajutor cu alte câteva lucruri pe care să le ai în vedere:

  • Racordarea la rețeaua electrică

Pentru a putea utiliza o stație de încărcare trebuie să existe o racordare la rețeaua electrică, în cazul în care nu ești deja branșat. Branșamentul se poate realiza monofazat sau trifazat.

Branșamentul monofazat – este întâlnit frecvent în cazul consumatorilor casnici, mai ales în apartamentele de bloc. Curentul este livrat printr-o singură fază și permite doar utilizarea receptoarelor monofazate. Îți oferă o putere de aproximativ 6,7 kW/h.

Branșamentul trifazat – utilizat atât de consumatorii casnici, cât și de cei industriali. Permite livrarea energiei electrice pe trei faze. Puterea solicitată variază între 12 kW/h și 30 kW/h.

Dacă locuiești într-un spațiu cu branșament monofazat, poți aborda situația în două moduri:

  1. instalezi stația, dar încarci monofazat (cu o putere mai mică, deci un timp mai mare de încărcare);
  2. soliciți firmei distribuitoare modificarea branșamentului în trifazic (dacă e posibil).

În cazul în care nu există deja un branșament, racordarea la rețeaua electrică publică se realizează prin mai multe etape, în funcție de compania pe care o alegi. În principiu, pașii pe care trebuie să îi parcurgi sunt:

  • etapa preliminară de documentare și informare;
  • depunerea cererii de racordare sau de actualizare a avizului tehnic de racordare și a documentației aferente;
  • stabilirea soluției de racordare;
  • emiterea de către operator a avizului tehnic de racordare;
  • încheierea contractului de racordare (proiectare și execuție) între operator și utilizator;
  • încheierea contractului de execuție între operator și un executant și realizarea instalației de racordare la rețeaua electrică, urmată de punerea în funcțiune a instalației;
  • punerea sub tensiune a instalației de utilizare;
  • emiterea sau actualizarea certificatului de racordare.

 

  • Spațiul necesar pentru amplasarea stației

În funcție de producător, stațiile de încărcare diferă ca model și aspect. Stațiile standard, de tip „wallbox”, sunt mai convenabile pentru că permit instalarea direct în perete, pe când cele „fast charger” sunt mai grele și ocupă mai mult spațiu. În alegerea stației, pe lângă specificații tehnice și funcționalități, trebuie să mai ai în vedere: modul de montare, dimensiunile stației și planuri viitoare de încărcare. Ar fi bine să iei în considerare și posibilitatea de extindere a puterii de încărcare în cadrul locației tale. Nu se știe când vei dori să achiziționezi un al doilea vehicul electric!

*

Curiozități pe care (poate) le ai și răspunsuri la care nu te așteptai:

  • Cât durează procesul de instalare a unei stații? Întreg procesul nu este foarte complicat, însă durata poate varia. Instalarea se poate efectua în două-trei ore sau în două-trei zile.
  • Cât costă să încarci o mașină electrică? Orientativ, costul pentru 1 kW/h poate fi situat între 0,6 lei și 2 lei, în funcție de locul în care încarci. Întotdeauna cel mai ieftin va fi să încarci automobilul acasă, la un cost estimativ de 0,6-0,8 lei pentru 1 kW/h.
  • Pot porni mașina dacă nu am decuplat cablul de încărcare? Nu, doar după oprirea încărcării și scoaterea cablului.
  • Dacă bateria nu este încărcată complet și opresc alimentarea, dăunează bateriei? Nu, ciclul de încărcare poate fi oprit oricând, iar bateria nu va fi afectată.
  • Greutatea bateriei afectează caracteristicile de conducere? Cu cât e mai greu automobilul, cu atât are nevoie de mai multă putere pentru a se deplasa, deci și consumul va fi mai mare. Însă, există și mici avantaje: centrul de greutate este mai jos și are mai multă stabilitate.
  • De ce variază autonomia bateriei unui vehicul electric în funcție de sezon? Pentru că iarna ai nevoie să fie cald în mașină și folosești ventilatoare și o rezistență care consumă energie. Ventilatoarele funcționează la capacitate maximă, la fel și compresorul.
  • De ce sunt mai scumpe costurile de producție ale automobilelor electrice? Deoarece folosesc o tehnologie care implică costuri mai mari. În plus, e o perioadă de cercetare pentru că se caută variante pentru a mări autonomia, scăzând dimensiunea bateriilor în același timp.

 

Recomandarea specialistului: Nu exagera cu încărcările! Asemenea bateriei telefonului, ar fi bine să păstrezi permanent automobilul încărcat între 20% și 80%, pentru a evita uzura bateriei.

Bine ai venit în era electrificării!

Leave comments

Your email address will not be published.*



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>