Emoție pe roți, din Modernitate-n prezent

Sursa: sutori.com

Am trecut în revistă săptămânile trecute cum Antichitatea și Evul Mediu au dat startul mobilității pe roți. Istoria a consemnat o frumoasă evoluție, punând bazele unei culturi în care folosirea automobilului devine, la un moment dat, o experiență de lux.

Astăzi vorbim despre cum ne influențează condusul stilul de viață. Mașina devine un lucru fără de care mulți și-ar declara existența complicată. Ajungem la Modernitate și continuăm seria invențiilor care au revoluționat transportul.

În 1662, Blaise Pascal vine în ajutorul cetățenilor din Paris și inventează transportul urban în comun: trăsurile de cinci soli. Acestea puteau transporta până la opt călători și îndeplineau condiții asemănătoare cu cele ale autobuzelor de astăzi. Au avut un succes răsunător până când Ludovic al XIV-lea a interzis ca anumite categorii sociale să beneficieze de acest tip de transport. Numărul călătorilor a scăzut semnificativ, iar în 1667, trăsurile de cinci soli dispar și revin abia după un secol și jumătate.

Rămânem în zona spațiului francez pentru o nouă invenție. Nicolas-Joseph Cugnot s-a remarcat cu primul vehicul mecanic cu propulsie pe sol prin forța aburului, considerat primul automobil din lume, în 1769. Al doilea prototip pe care l-a creat nu a avut un destin prea frumos, pentru că a consemnat primul accident din istorie, în 1771.

Sursa: driving.co.uk

Ajungem în 1824, când John Greenwood întemeiază un serviciu de transport cu ajutorul unui omnibuz tras de cai, în Anglia, numit și ladă pe roți. Deoarece de-a lungul secolului al XIX-lea, acest tip de transport devenise destul de periculos, existând chiar și cazuri de răsturnări, inventatorii secolului XX au început să se îndrepte spre construirea automobilelor cu motoare.

Zece ani mai târziu, Thomas Davenport a dezvoltat prima mașină electrică privată care opera pe o pistă electrificată. Avea la bază un motor electric alimentat de baterii și funcționa pe o porțiune limitată. Invenția urma să deschidă calea pentru electrificarea ulterioară a tramvaielor. În 1837, primește primul brevet american pentru o mașină electrică, însă costurile erau prea ridicate, iar inventatorul a dat faliment.

Până să vorbim despre mașinile electrice în adevăratul sens al cuvântului, amintim despre motorul cu ardere internă cu piston în patru timpi, semnat de Alphonse Beau de Rochas și care datează din 1861. Cu toate acestea, Nicolaus Otto este recunoscut pentru motorul pe benzină. A fost primul care a construit și utilizat motorul în aplicații industriale. În 1864, împreună cu Eugen Langen, a pus bazele primei fabrici de motoare cu ardere internă. În 1867, cei doi au câștigat o medalie de aur la Expoziția Mondială de la Paris pentru motorul atmosferic în patru timpi pe benzină.

Motorul diesel îi poartă numele celui care l-a inventat: a fost lansat de Rudolf Diesel în 1892, iar soția sa a fost cea care l-a îndemnat să păstreze același nume. Scopul lui a fost ca motorul să utilizeze o gamă largă de combustibil, așa că la Expoziția Universală din 1900, invenția sa funcționa cu ulei de alune.

Între timp, apare sistemul de frânare cu disc, anvelopele, pneurile și alte câteva elemente care vor construi cu adevărat primele automobile de fabrică, iar revoluția industrială va face din acestea un lucru pe care omul îl deține cu mândrie.

Și un român s-a remarcat la categoria invențiilor auto. Aurel Perșu a fost cel care a construit primul automobil cu profil aerodinamic cu roțile integrate în caroserie. Brevetul a fost obținut în Germania în septembrie 1924.

Sursa: playtech.ro

După multe calcule și experimente de laborator, Aurel Perșu a ajuns la concluzia că forma ideală a unui automobil în mișcare este cea a picăturii de apă în cădere. A construit automobilul în perioada 1922-1924, cu bani proprii, în Germania, și l-a adus apoi în România, parcurgând cu el peste 120.000 km, cu o viteză de 80 km pe oră. Persu a donat automobilul, în stare de funcționare, Muzeului Național Tehnic „Dimitrie Leonida” în 1969.

În zilele noastre, tehnologiile au ajuns la un nivel atât de ridicat, încât mașina reprezintă mai mult decât mijloc de transport. Nu doar că te duce la destinație,  dar este concepută și construită pentru plăcerea pură a condusului. La Mazda, numim acest sentiment Jinba Ittai, legătura dintre tine și mașină, ca un cal și călărețul lui.

În plus, automobilul asigură eficientizarea reacțiilor tale la volan. Spre exemplu, Mazda CX-30 te anunță când cineva ajunge în unghiul mort, are un sistem in­teli­gent de as­istență la viteză sau frânare , recunoaște semnele de circulație și vine la pachet cu multe alte funcții care sunt menite să îți acorde standarde înalte de siguranță.

Vino la test-drive și te vei convinge!

 

Leave comments

Your email address will not be published.*



You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>