Siguranța auto proiectată în trecut, ajunsă la normalitate în prezent
- 25.09.2020
- Uncategorized
- Posted by Asko Group
- Leave your thoughts
Știai că primul accident rutier din istorie a avut loc în Ohio, undeva la sfârșitul anilor 1800? S-a produs între singurele două mașini existente în acea zonă… Probabil, la vremea respectivă legislația rutieră era inexistentă, iar sistemele de siguranță nici măcar proiectate, ținând cont de faptul că nu au avut loc evenimente neplăcute până atunci.
Astăzi, mulțumim pilotului automat că oferă momente de relaxare piciorului drept sau senzorilor de parcare pentru „ochii din spate”. Ne bucurăm zilnic de aceste inovații și facem o radiografie istorică a sistemelor de siguranță pe care le deține Mazda prin pachetul de tehnologii avansate de siguranță, i-ACTIVESENSE.
Că tot am adus vorba, pilotul automat a apărut în anul 1956. Și-a câștigat rapid popularitatea în rândul șoferilor dornici să descopere noile funcții pe care le dețineau mașinile de la acea vreme. După zece ani, oamenii au simțit cu adevărat beneficiile pe care le oferea pilotul automat în călătoriile lungi. În multe situații, a reușit să ajungă la un consum mai redus și a devenit un adevărat ajutor mai ales când criza petrolului a determinat creșterea prețului la combustibil. Pilotul automat adaptiv, fratele lui ceva mai „avansat”, a apărut în anii `90, printr-o tehnologie care gestiona viteza autovehicului, fără să fie atinsă frâna și folosea un laser care măsura distanțe. Scenariul se aseamănă cu ceea ce face o mașină în zilele noastre. La Mazda, pilotul automat adaptiv folosește o undă milimetrică de radar pentru a calcula viteza și distanța față de mașina din față, transformând astfel călătoriile pe autostradă în experiențe memorabile, cel puțin până vei da semnalul de ieșire.
Mai departe discutăm despre camerele video și senzorii de parcare. Și-au făcut apariția în 1991, la început doar în Japonia și au fost destinate șoferilor pentru a avea o vizibilitate mai bună în timpul manevrelor. Producția lor a fost întreruptă în 1997 și a revenit în 2000. SUV-urile, tot mai des apărute pe piață la acea vreme și caroseria mai înaltă a acestora puneau probleme vizibilității atunci când șoferul efectua o manevră de parcare. Pentru că au simțit nevoia de mai mult, în anul 2007 a apărut camera „ochi de pasăre”. Utiliza patru camere menite să ofere șoferului încrederea că manevra poate fi făcută în siguranță. La Mazda, orice manevră vine la pachet cu o priveliște panoramică completă sus-jos, datorită sistemului de monitorizare 360°. Nu-ți va scăpa nimic, iar semnalele sonore te vor ghida pentru a parca în siguranță, la diferențe de centimentri dacă este nevoie.
Să revenim la momentul în care ne deplasăm, de data aceasta în aglomerație. Sistemul de frânare automată a luat avânt la sfârșitul anilor 1950, dar a fost rapid abandonat din cauza costurilor de fabricație. Următoarea încercare a avut loc în 1995, când un grup de ingineri din California au inaugurat industria cu o tehnologie bazată pe radar. Totuși, tot a durat 20 de ani pentru a deveni popular. Printre primele automobile care au fost echipate cu acest sistem au fost cele fabricate începând cu anul 2003, iar de atunci ne bucurăm de eficiența lui. Mazda vine echipată cu sistemul inteligent de frânare care ajută la evitarea celui mai frecvent tip de accidente: cele din traficul urban. Sistemul monitorizează decalajul de viteză a vehiculului din față, acționând automat frânele în cazul în care o coliziune devine probabilă.
Mutăm scenariul de la semafor, pe autostradă. Când activezi pilotul automat, uneori ai nevoie să mai faci depășiri pentru a-ți menține viteza liniară. Dacă oglinda luminează, iar boxele te avertizează prin sunete când vrei să treci de pe o bandă pe alta atunci, sistemul de monitorizare al unghiului mort își face datoria și te avertizează că se apropie un alt autovehicul. Dar, acum o sută de ani, oglinzile laterale erau considerate în sine instrumente prin care șoferul observa „unghiul mort” al mașinii, cu toate că nu ofereau o vizibilitate prea bună, fiind poziționate doar pe partea șoferului, undeva pe caroseria din față, de regulă desupra roții. Ele n-au existat dintotdeauna în dotarea mașinilor, iar necesitatea lor s-a simțit rapid.
Revenind la sistem în sine, acesta a luat naștere în 2005. Acum ne este de mare ajutor felul în care sunt poziționate oglinzile pentru a ne oferi vizibilitate cât mai bună, iar sistemul de monitorizare a unghiului mort de la Mazda vine cu alte funcții suplimentare. Deține sistemul de Alertă Mixtă de Trafic Spate, care funcționează atunci când ești în marșarier și emite alerte când un vehicul se apropie din față sau din spate. Alerta Mixtă de Trafic Față îți oferă siguranță chiar și în situații de trafic intens în intersecții. Ești protejat/ă și avertizat pentru a face manevra corectă!
Pe final, discutăm puțin și despre airbag-uri. De multe ori, le putem asocia cu „îngerul care salvează vieții” așa cum și centura de siguranță poartă un rol la fel de important. Începând cu anii ’50, mai mulți oameni au simțit necesitatea unei astfel de protecții. Unul dintre ei a fost inginerul american John Hetrick. Acesta a simțit printr-o simplă întâmplare nevoia unei perne care să atenueze impactul. Fiind în mașină alături de soție și fiica lui, a fost nevoie să facă o manevră periculoasă, iar frâna bruscă l-a determinat, atât pe el, cât și pe soția lui, să aplaneze impactul copilului punând mâinile pe pieptul său. Atunci, Hetrick a știut că orice mașină ar avea nevoie de „perna de siguranţă pentru autovehicule”. La sfârșitul anilor `60 a luat naștere industria airbag-urilor care s-a dezvoltat pe parcurs. Mazda a făcut parte din rândul celor care susțin inovarea acestui segment, iar airbag-ul pentru genunchi oferă un plus de siguranță pentru evenimentele la care sperăm să nu ajungi să participi.
Dacă tot ai trecut printr-o călătorie alături de noi în care ai descoperit puțin din trecutul sistemelor de siguranță, ce ai zice să treci și prin showroom-ul nostru? Te așteptăm în locația noastră din AFI Tech Park cu cele mai noi modele de la Mazda. 🙂